Wat is dit?

Sinds 1 november 2014 moeten alle nieuw gefabriceerde voertuigen verplicht uitgerust zijn met bandenspanningscontrolesystemen (TPMS).

Er bestaan 2 verschillende meetmethoden:

  • Het direct TPMS systeem maakt gebruik van druksensoren die op de ventielen aangebracht worden en die nauwkeurige gegevens over de temperatuur en bandenspanning rechtstreeks doorgeven aan de boordcomputer
  • Druksensoren (direct TPMS) zijn bijkomende sensoren, die wel nauwkeurigere informatie weergeven.
  • Het indirect TPMS systeem gebruikt het ABS-systeem van het voertuig om de rotatiesnelheid van de wielen te meten en om te bepalen of er een bandenspanningverlies is wanneer een wiel sneller draait dan het andere.

Er bestaan verschillende types sensoren (direct TPMS)

Originele sensoren

Deze door de fabrikant gemonteerde sensoren maken gebruik van een vooraf gecodeerd protocol dat enkel zal communiceren met de voertuiggroep voor dewelke deze werd gecreëerd en ontwikkeld.

Vervangingssensoren

Ces capteurs universels vierges de toute programmation peuvent être installés sur la plupart des véhicules. Le protocole sera alors programmé via un outil spécifique sur le capteur vierge en fonction du véhicule. Une fois installé, le capteur sera un clone du capteur d'origine.

Tpms

Wanneer moet je de sensoren van het voertuig resetten?

  • Bij het vervangen van de banden
  • Bij het wisselen van de zomer- en winterbanden
  • Bij het wisselen van de banden
  • Bij het herstellen van de band
  • Bij het vervangen van een sensor

Er bestaan 3 aanleermethodes in functie van het voertuig:

Automatisch aanleren:

Na enige tijd (bijvoorbeeld 10 min.) gereden te hebben aan een bepaalde snelheid (bijvoorbeeld tussen 20 en 100 km/u), worden de sensoren automatisch herkend en gaat het signaal uit.

Manueel aanleren:

Het aanleren van de sensoren gebeurt manueel via het menu van het voertuig of via een manuele procedure, aangegeven in het handboek van het voertuig. De nieuwe sensor wordt herkend zonder dat er gereden moet worden.

Aanleren via de reset tool:

Het aanleren van de sensoren gebeurt aan de hand van een reset tool via de OBD-stekker of een diagnosekoffer.

Elke autofabrikant heeft een aanleerprocedure die nauwkeurig opgevolgd moet worden om een goede werking van het systeem te garanderen.

Indien de aanleerprocedure niet uitgevoerd wordt of onvolledig is, zal het signaal blijven branden en zal het voertuig de nieuwe sensoren niet of slecht detecteren, wat mogelijk een verkeerde drukindicatie kan veroorzaken.

Maak je online afspraak